Kepentingan dan kegunaan Optimum Pelayan (SERVER)

Posted by nuqman technology Wednesday, May 13, 2009

Penggunaan terlampau banyak pelayan dalam satu organisasi akan menyebab kesusahan kepada pegawai-pegawai IT untuk mengendalikan sesuatu server. Dalam keadaan ekonomi yg berkembang pesat kaedah pembelian server baru tidak akan menjadi masalah kepada organisasi yg mempunyai kapisiti duit yg banyak. Dalam keadaan sekarang ekonomi yg mengucup teruk, penggunaan pelayan semaksimum mungkin dapat dilakukan. Kadar pengunaan server di dalam organisasi adalah sedikit sahaja dan pengabungan server dapat dijalankan dengan mengabungkan beberapa aplikasi dalam satu server, Penganjalan penggunaan dapat menampung penjimatan kos dalam pembelian server baru atau penggantian aplikasi.
Kaedah maya membolehkan peralihan model ke satu aplikasi dengan memutuskan hubungan terus antara perkakasan dan perisian.Di pusat data pelayan akan beroperasi 10 hingga 15 dalam satu satu masa. Dengan kaedah maya kadar-kadar penggunaan pusat-pusat data mampu mencapai 90% atau lebih. Inilah kecekapan yg patut diusahakan.
Kaedah maya mengatasi kemampuannya untuk mengabungkan pelayan dalam satu satu masa. Pusat-pusat data baru sahaja mengetahui akan kelebihan maya dan bagaimanaia mampu membantu perniagaan menghadapi paradigma pertumbuhan baru yg perlahan dan statik. Kes-kes baru pengunaan kaedah maya termasuk penghijrahan aplikasi, kebolehsediaan yg tinggi ketika failover, desktop bermaya dan paradigma teknologi baru " cloud computing"

0 Responses to Kepentingan dan kegunaan Optimum Pelayan (SERVER)

Post a Comment

Search